VIPLive toolkit

VIPLive is een keten- en netwerkinformatiesysteem gekoppeld aan het HIS. VIPLive maakt de communicatie tussen zorgverleners onderling en tussen zorgverleners en patiënten mogelijk en helpt om veilig en gemakkelijk digitaal met elkaar samen te werken.

Algemeen

Account aanvragen

Huisartsenpraktijk

Huisartsenpraktijken kunnen eenvoudig een VIPLive-account aanvragen voor medewerkers om snel en veilig berichten, consultaties en patiëntgegevens te beheren. Meer informatie over de ‘Procedure aan- en afmelden gebruikers VIPLive’ of het ‘Aanvragen van nieuwe accounts’ vindt u hier.

Tip: Vraag het account op tijd aan, minimaal een week van te voren, zodat nieuwe medewerkers direct toegang hebben tot VIPLive en alle functionaliteiten kunnen gebruiken.

Keten en netwerkpartners

Keten- en netwerkpartners kunnen gebruikmaken van het regionale aanmeldformulier om zich aan te melden bij VIPLive.

Tip: Vul het formulier volledig in, zodat de aanmelding snel wordt verwerkt en u snel toegang hebt tot VIPLive.

SSO – Single Sign On

Met Single Sign-On (SSO) logt u bij VIPLive in met uw bestaande organisatieaccount. Dit geldt naast het HIS ook voor systemen zoals PharmaCom, Nedap en Ysis. Geen extra wachtwoorden, geen aparte inloggegevens. Zo kunt u sneller, veiliger en zonder gedoe aan de slag in VIPLive.

Tip: Zorg dat uw account gekoppeld is aan SSO, zodat u direct toegang hebt tot alle systemen zonder extra inlogprocedures.

Profielinstellingen

Bij de profielinstellingen vul je je gegevens, functie en beschikbaarheid correct in, geef ook aan hoe je de notificaties wil ontvangen. Zo zien collega’s wie je bent, wanneer je bereikbaar bent (denk ook aan je vakantie), en kun je veilig samenwerken en communiceren over patiënten.

Tip: Houd je profiel up-to-date zodat collega’s altijd je functie, contactgegevens en beschikbaarheid kunnen zien, en stel je notificaties in om geen belangrijke berichten te missen.

Gezamenlijke inbox

Met een gezamenlijke inbox zien alle teamleden berichten van patiënten en collega’s op één plek. Dit maakt het overzichtelijker, efficiënter en beter voor samenwerking, omdat berichten sneller opgevolgd kunnen worden en taken duidelijk verdeeld zijn.

Tip: Stel vandaag nog een gezamenlijke inbox in, zodat uw team direct kan profiteren van meer overzicht en samenwerking in VIPLive!

VIPLive de app

De VIPLive app is gratis te downloaden en maakt communicatie tussen zorgverleners en patiënten eenvoudig. Via de app kunnen berichten worden verstuurd, consultaties worden gevoerd en thuismetingen direct worden doorgestuurd naar de huisartsenpraktijk, zonder steeds in te loggen op de website.

Tip: Zet een snelle toegang op het startscherm van uw telefoon, zodat u meteen bij VIPLive bent voor berichten en consultaties.

Vragenlijsten

Met de nieuwe update in VIPLive kunnen netwerkpartners binnen de regio zelf vragenlijsten versturen. Zij zien alleen hun eigen vragenlijsten, terwijl de huisartspraktijk alle vragenlijsten kan inzien.

Tip: maak gebruik van het gemak waarmee vragenlijsten nu digitaal kunnen worden verstuurd, dit bespaart tijd, voorkomt administratief werk en maakt het makkelijker om snel inzicht te krijgen in de situatie van uw patiënt.

Beeldbellen

Op dezelfde manier als een gesprek starten, kun je ook direct beeldbellen met een andere zorgverlener. Hiervoor klik je op het camera-icoontje rechtsboven in het scherm. Er wordt dan automatisch een link naar het beeldbelgesprek in het chatvenster geplaatst.

Tip: zorg dat de notificaties aan zijn gezet in uw profiel, zodat u een melding krijgt als u wordt toegevoegd aan een gesprek over een patiënt.

Communicatie via VIPLive

Via VIPLive kunnen zorgverleners binnen het zorgteam van een patiënt eenvoudig met elkaar communiceren. Zo verloopt de samenwerking efficiënt. In het patiëntoverzicht start u een nieuw gesprek, geeft u het onderwerp aan en voegt u de deelnemers toe. 

Tip: Start in VIPLive eenvoudig een gesprek met het zorgteam, via het patiëntoverzicht en werk efficiënt samen.

Huisartsenpraktijken

Patiënteninformatie

Het is verplicht om patiënten te informeren over wat er met hun medische gegevens gebeurt, wanneer ze worden geïncludeerd in een zorgprogramma (chronische zorg of ouderenzorg). Deze patiënteninformatie is terug te vinden op de website van de Zorggroep. We adviseren om op de website van uw huisartspraktijk naar deze pagina te verwijzen en een link op te nemen in de privacyverklaring.

Tip: Vraag patiënten bij deelname aan een zorgprogramma om toestemming en vermeld de informatie duidelijk op de praktijkwebsite.

Registratie patiënten HIS

Alleen met correcte registratie zijn patiëntgegevens juist en volledig zichtbaar in VIPLive, zodat zorgverleners efficiënt kunnen samenwerken en veilige, overzichtelijke zorg kunnen bieden.
Hieronder nog even de afspraken:
• De patiënt heeft de juiste ICPC
• Hoofdbehandelaar is geregistreerd
• Ketenzorg ja of nee

Tip: Controleer regelmatig of patiëntgegevens in het HIS volledig en correct zijn, zodat alles direct en betrouwbaar in VIPLive zichtbaar is.

Protocollen in het HIS

Gebruik de onderstaande protocollen om ervoor te zorgen dat VIPLive de juiste en volledige gegevens uit het HIS kan overnemen.

Bij CGM: Haarlemmermeer COPD/astma, Haarlemmermeer DM/CVRM, Haarlemmermeer Ouderenzorg
Instructie CGM-protocollen

Bij Medicom: Chronische zorg (DM/HVZ/VVR/COPD/astma) , Registratie zorgnetwerk patiënt, Ouderenzorg (Zorg-oud)
Presentatie webinar Medicom protocollen

Tip: Controleer bij het starten of het juiste protocol is geselecteerd. Zo voorkomt u dat gegevens onvolledig of niet worden overgenomen door VIPLive.

Patiëntenlijsten aanleveren

Het aanleveren van patiënten lijsten in VIPLive is noodzakelijk om overzicht te houden, consultaties efficiënt te plannen en goede samenwerking tussen zorgverleners te garanderen. Zo wordt de zorg sneller, beter en veiliger uitgevoerd. Meer informatie over patiëntenlijsten aanleveren

Tip: Lever je patiënten lijsten in de 2e week van het nieuwe kwartaal aan in VIPLive om snel overzicht te krijgen, consultaties efficiënt te plannen en de samenwerking met collega’s te verbeteren.

Extractie

Patiëntgegevens in VIPLive worden eenmaal per week bijgewerkt. Bij Medicom gebeurt dit meestal in het weekend; bij CGM Huisarts is er geen vaste dag.

Tip: Houd rekening met de wekelijkse update van patiëntgegevens in VIPLive.

Ketenzorgdashboard

Voor alle zorgprogramma’s heeft het tabblad Populatie dezelfde opbouw: het toont een overzicht van de groep patiënten die uiteindelijk in het geselecteerde zorgprogramma zijn gedeclareerd.

Populatie
Het tabblad Populatie biedt een duidelijk overzicht van uw ketenzorgpatiënten. U ziet in één oogopslag het aantal patiënten per zorgstraat, wie de hoofdbehandelaar is, hoeveel patiënten zijn opgenomen in de ketenzorg en hoeveel daadwerkelijk gedeclareerd zijn.
Deze gegevens worden elk kwartaal geactualiseerd, zodat u altijd inzicht heeft in de actuele populatie van elk zorgprogramma.

Zorg
Het tabblad Zorg laat proces- en uitkomstindicatoren zien van gedeclareerde patiënten over de afgelopen 12 maanden (tenzij anders vermeld). Resultaten kunnen worden vergeleken met het WSV, de regio, landelijke gemiddelden en de norm.
Elke grafiek of tabel biedt een doorklikmogelijkheid naar de patiënten lijst, inclusief naam en geboortedatum bij een beveiligde sessie. De norm wordt jaarlijks vastgesteld en geldt als streefwaarde; correcte registratie in het HIS is nodig voor de indicatorberekening. Door op een praktijkindicator te klikken, zie je welke patiënten deze nog niet hebben geregistreerd.
Klik hier voor uitgebreide informatie over het ketenzorgdashboard.

Tip: Bekijk in het ketenzorgdashboard uw resultaten en spiegel ze met WSV, regio en landelijk gemiddelde om direct verbeterpunten te ontdekken. Klik op grafieken en tabellen om direct de achterliggende patiëntgegevens te bekijken en te zien waar actie nodig is.

Rapporten

Binnen VIPLive kun je diverse rapporten genereren die inzicht geven in zorgprocessen en praktijkresultaten, hiervoor heeft VIPLive de ‘Top 12 Rapporten’ gemaakt. Hieronder enkele voorbeelden:

Oproepagenda
De oproepagenda geeft per zorgstraat inzicht in patiënten die voor een controle moeten worden opgeroepen, waarbij wordt gekeken naar de controles van de afgelopen 12 maanden.
Tip: Zet de peildatum op 1 januari. Zo ziet u welke patiënten dit jaar nog een controle moeten krijgen.

Ouderenzorgrapport
Dit monitoringsrapport brengt de populatie ouderen in kaart en identificeert mogelijke kwetsbare patiënten. Op het startblad is direct te zien hoeveel patiënten 60 jaar en ouder, en 75 jaar en ouder zijn. Zie ook de handleiding op het ouderenzorg plein.
Tip: Door het ouderenzorgrapport te genereren, krijgt u meer inzicht in de oudere patiënten en hun mogelijke kwetsbaarheden.

Consultatie kaderartsen

Onze kaderartsen op het gebied van Hart- en Vaatziekten, Diabetes Mellitus en Ouderenzorg zijn via VIPLive beschikbaar voor consultaties. Dankzij deze digitale omgeving zijn consultaties op afstand mogelijk, wat de bereikbaarheid vergroot en de drempel verlaagt. Zorgverleners kunnen snel en eenvoudig specialistisch advies vragen over diagnostiek, behandelopties en complexe zorgtrajecten.

Tip: Stuur gegevens mee om snel specialistisch advies in te winnen, ook buiten kantooruren of wanneer een fysiek consult lastig is.

Verwijzen

Verwijzen naar netwerkpartners die in de regio zijn aangesloten bij VIPLive (bv fysiotherapeut, diëtist, apotheek, leefstijlcoach) kan rechtstreeks vanuit het HIS via de SSO-koppeling naar VIPLive. Per discipline zoek je de betreffende zorgverlener en start de verwijzing, zie verwijzen. Deze partners zijn dan automatisch toegevoegd aan het zorgteam van de betreffende patiënt.

Tip: zorg dat u bij een verwijzing altijd de medische gegevens van de patiënt deelt.

Toevoegen aan zorgteam

Een compleet zorgteam zorgt voor duidelijke communicatie, veilige gegevensuitwisseling en goede afstemming van de zorg. Voeg daarom alle betrokken zorgverleners toe, inclusief de apotheek.
Het toevoegen van een zorgteamlid werkt hetzelfde als verwijzen. Zoek in VIPLive de juiste organisatie of medewerker en kies bij de apotheker voor “toevoegen aan zorgteam”. Voor medewerkers van VVT, SO of VS geeft u als reden aan “toevoegen aan zorgteam”.

Onder het tabblad “Zorgnetwerk” ziet u per patiënt welke disciplines betrokken zijn. Zowel de huisartsenpraktijk als de netwerkpartner kan de verwijzing stopzetten zodra de behandeling is afgerond. Zo blijft het zorgteam altijd actueel en overzichtelijk.

Tip: Controleer regelmatig of het zorgteam van de patiënt nog actueel is. Zo blijven alle betrokken zorgverleners goed op de hoogte en voorkomt u dat iemand onnodig toegang houdt tot patiëntgegevens.

Terugkoppeling vanuit ketenpartner

De verwijzing en terugkoppeling komen bij de huisartsenpraktijk binnen als Edifact-bericht in de binnengekomen post. De terugkoppeling wordt direct naar de praktijk verstuurd en is zichtbaar in het HIS en in de berichten-inbox van VIPLive in de bovenste balk. Als u de app op uw telefoon hebt geïnstalleerd, ontvang u hier ook meldingen van.  Meer informatie.

Tip: Maak binnen de huisartspraktijk werkafspraken over de verwerking van deze post. De terugkoppeling is ook altijd in de berichten-inbox van VIPLive terug te lezen.

Netwerkpartners

Verwijzing ontvangen

Als netwerkpartner ontvang u, mits u uw profielgegevens goed hebt geregistreerd, een e-mail van Calculus VIPLive met de melding dat er een nieuwe verwijzing is. Na inloggen in VIPLive staat deze onder de status “Nieuw”. In de verwijsbrief vindt u een samenvatting van de verwijzing. Zodra u de verwijzing accepteert, wordt u als zorgverlener automatisch toegevoegd aan het zorgteam van de betreffende patiënt. Zien hoe dit eruit ziet, kijk dan dit korte filmpje.
Tip: Check regelmatig u mail of je berichten box van VIPLive om te zien of er verwijzingen zijn binnengekomen.

Terugkoppeling sturen naar de huisartsenpraktijk

Gedurende en na afloop van de behandeling kunnen bevindingen worden teruggekoppeld naar de huisartsenpraktijk. Ga hiervoor in VIPLive naar Communicatie → Terugkoppelen. Na het opslaan van het bericht verschijnt het in de berichtenbox van VIPLive in de bovenste balk en wordt het direct verstuurd naar het postvak van de huisarts in het HIS.

Tip: Koppel berichten altijd terug naar de huisartsenpraktijk en niet naar een individuele persoon. Zo blijft de informatie veilig, compleet en zichtbaar voor het hele team.

Verwijzing sluiten

Na afloop van de behandeling kan je als netwerkpartner de verwijzing afsluiten, wat zorgt voor een duidelijke afronding van het zorgtraject. Ga hiervoor bij Acties en kies voor Verwijzing sluiten. Zorg dat eerst de afsluitende brief is verstuurd; na het sluiten van de verwijzing kan er geen terugkoppeling meer aan de huisarts worden gegeven.

Tip: Verstuur eerst de afsluitende brief en sluit daarna de verwijzing om het zorgtraject af te ronden.
Zo blijft uw patiëntenoverzicht in VIPLive up to date.

Verwijzing niet aannemen

Wilt u of kunt u de patiënt niet in behandeling nemen? Geef dan een terugkoppeling en kies NEE. De behandeling wordt afgesloten en de verwijzer ontvangt de opgegeven reden.

Tip: Geef altijd een reden terug als u een patiënt niet in behandeling neemt.

Toegevoegd aan zorgteam

Bent u als paramedicus betrokken bij een patiënt zonder directe VIPLive-verwijzing? Dan kunt u later aan het zorgteam worden toegevoegd. Zo krijgt u inzage in een deel van de medische gegevens en kunt u gesprekken starten of eraan deelnemen.

Tip: Nog niet in het zorgteam? Geef dit aan de praktijk door, zodat zij weten dat u de patiënt in behandeling hebt.

Overig

Is communiceren via de website en app van VIPLive veilig?

De makers en beheerders van VIPLive zijn ISO 27001 gecertificeerd. Dat betekent dat zij voldoen aan de internationale standaard op het gebied van informatiebeveiliging. De informatie die je via de app uitwisselt is beveiligd door encryptie: de informatie die je verstuurt is hierdoor niet te ontcijferen door derden. De informatie kan alleen worden ontcijferd met codes die zijn verbonden aan de accounts van de verzender en de ontvanger. Ook het beeldbellen is compleet veilig.

Er is een dubbele controle bij het starten met de app. Eenmalig scan je een QR-code (Android) of vul je een gebruikersnaam/wachtwoord in (Apple). Vervolgens log je bij elk gebruik van de app in met een pincode. Foto’s die je binnen de app maakt en naar anderen verstuurt (bijvoorbeeld van een wond), worden niet in de fotogalerij van je smartphone of tablet opgeslagen.

De huisarts bepaalt bij een verwijzing zelf welke versleutelde gegevens uitgewisseld worden. De dataopslag en uitwisseling ervan via het softwaresysteem van VIPLive is een veilige manier van (ver)werken van data die past in de huidige tijd.

Wat is de werkwijze met betrekking tot opslag van data?
De werkwijze van VIPLive sluit aan bij de vereisten die behoren bij opslag van data. De data wordt opgeslagen in verschillende datacenters binnen de EER (landen die behoren tot Europese Economische Ruimte). Daarbij wordt data per huisartsenpraktijk strikt gescheiden opgeslagen. Met deze (beleids)maatregelen zorgt VIPlive voor de optimale veiligheid van data. De vereisten van de werkwijze en het softwaresysteem zijn ISO27001- en NEN7510-gecertificeerd.

Zien de zorgprofessionals/patiënten/mantelzorgers met wie ik via VIPLive communiceer mijn e-mailadres of telefoonnummer?
Nee, het linken met andere gebruikers verloopt via de webapplicatie VIPLive. Mailadressen en telefoonnummers zijn niet zichtbaar. Deze zijn alleen nodig voor het inloggen op je account via de verificatiecode en voor het ontvangen van berichten in je mailbox afkomstig van VIPLive zelf.

Zijn de rapportages voor iedereen toegankelijk?
Bij het gebruik van rapportages in VIPLive kan de praktijkhouder per functie aangeven tot welke rapportages deze toegang heeft.

Reactie op artikel NRC 18 juli 2023
In juli 2023 stond in het NRC het artikel “Zonder hun medeweten worden de medische dossiers van miljoenen Nederlanders gekopieerd en “ergens” opgeslagen. Vragen en antwoorden voor de huisarts en medewerker in de huisartsenpraktijk zijn als Handvat vragen en antwoorden over VIPLive beschikbaar.

 

 

Met VIPLive kun je:

  • chatten en beeldbellen
  • een GPO houden
  • een gezondheidsplan opzetten voor de complexe patiënt
  • verwijzen binnen en buiten de ketens
  • vragenlijsten versturen naar de patiënt
  • gebruik maken van de mobiele app
  • consulteren naar vakgroepen, SOG’s, apotheken en meer

Technische vragen over VIPLive?

Ga naar VIPLive support of bel 088 – 528 10 20

Een sluitende keten van diagnostiek, behandeling en begeleiding, maar ook van preventie, vroege opsporing en zelfmanagement.