No-showbeleid

No-showbeleid zorgprogramma’s

Indien een patiënt herhaaldelijk niet verschijnt bij controleafspraken en niet reageert op uitnodigingen voor controleafspraken binnen de ketenzorg, kan een huisarts de afweging maken om deelname aan het ketenzorgprogramma eenzijdig te beëindigen. Het advies van InEen (d.d. november 2024) beschrijft de benodigde acties die een huisarts hiertoe kan ondernemen.

In het uitvoeren van de benodigde stappen om tot een zorgvuldige afweging te komen, speelt ook de inschatting van de huisarts een belangrijke rol, waarin de persoonlijke omstandigheden van de patiënt en zijn/haar omgeving worden meegenomen.

Aan het besluit over het beëindigen van deelname aan een ketenzorgprogramma worden zorgvuldigheidseisen gesteld, die gericht zijn op het nakomen van de zorgplicht van een huisarts. Vanwege deze zorgplicht mag van een huisarts worden verwacht dat hij/zij patiënten blijft aanspreken en motiveren om aan het ketenzorgprogramma deel te nemen. Hierbij is het van belang om het juridisch kader in acht te nemen.

Stappen exclusie na no-show

Het proces om tot een (eenzijdige) beëindiging van deelname aan het ketenzorgprogramma te komen verloopt volgens een aantal stappen die in een no-show stroomschema zijn weergegeven. Het is belangrijk om elke ondernomen stap in het huisartseninformatiesysteem (HIS) te registreren. Hieronder wordt elke stap nader toegelicht.

1. Patiënt eerste keer niet op controle
De huisarts of praktijkondersteuner neemt zo spoedig mogelijk telefonisch contact op met de patiënt om het belang van de controleafspraak te bespreken en een nieuwe afspraak te plannen. Als een patiënt bewust afziet van deelname aan een ketenzorgprogramma ontvangt deze hiervan een schriftelijk bevestiging (zie voorbeeldbrief 1).

2. Bij eerste poging geen telefonisch contact (na de gemiste eerste controle-afspraak)
Als het bij een eerste poging niet lukt om telefonisch contact te krijgen, wordt een tweede contactmoment ingepland. Geadviseerd wordt om bij dit tweede contactmoment een ander middel te gebruiken (bijvoorbeeld eerste poging telefonisch, tweede poging brief / e-mail – zie voorbeeldbrief 2).

3. Bij tweede poging geen contact (na de gemiste eerste controleafspraak)
Als het bij herhaalde pogingen voor het maken van een controleafspraak niet lukt om contact te krijgen ( ook niet door de huisarts ), ontvangt de patiënt een door de huisarts getekende brief of e-mail dat een controleafspraak gemist is, dat geprobeerd is contact te krijgen en dat daaruit is opgemaakt dat de patiënt niet langer aan het zorgprogramma wil deelnemen en deelname is beëindigd (zie voorbeeldbrief 3).

 

Gebruik tussentijdse consulten voor andere zorgvragen

In aanvulling op de hierboven genoemde stappen bieden tussentijdse consulten voor andere zorgvragen een kans om de controleafspraak onder de aandacht te brengen. Ook het afleggen van een huisbezoek of visite door de huisarts of POH kan helpen patiënten te motiveren tot deelname aan het ketenzorgprogramma. Het is raadzaam de pogingen om in contact te komen met de patiënt vast te leggen in het huisartseninformatiesysteem (HIS).

Beëindiging deelname ketenzorgprogramma

Als het ondanks herhaalde pogingen niet lukt om in geval van ‘no-show’ met de patiënt in contact te komen, kan de huisarts na zes maanden eenzijdig besluiten deelname aan het ketenzorgprogramma te beëindigen. Het besluit tot het beëindigen van deelname aan het ketenzorgprogramma ontslaat de huisarts niet van de verplichting om reguliere huisartsenzorg aan te bieden. Daarbij is het belangrijk om aan te geven dat de patiënt met gezondheidsvragen en –klachten altijd welkom blijft voor reguliere zorg en opnieuw contact kan opnemen bij behoefte om aan het ketenzorgprogramma deel te nemen.

Voorbeeldbrieven no-show

download Word-document:
voorbeeld patiëntenbrieven 1-3

Stroomschema no-show

(klik om te vergroten)

Een sluitende keten van diagnostiek, behandeling en begeleiding, maar ook van preventie, vroege opsporing en zelfmanagement.