Casemanager dementie

Aanmeldproces casemanager dementie

  1. De huisarts/praktijkondersteuner meldt de patiënt aan via ZorgDomein.
    Handleiding aanvraag casemanager dementie
  2. Het aanmeldportaal verwerkt de aanmelding.
  3. Bij het starten van de zorg:
    – maakt de casemanager een afspraak met de patiënt en/of mantelzorger
    – informeert de casemanager de huisarts/praktijkondersteuner over de gemaakte afspraak.
    – voegt de huisartsenpraktijk de casemanager toe aan het zorgteam in VIPLive voor multidisciplinaire afstemming.

Als de zorg niet kan starten en de patiënt op een wachtlijst komt te staan, wordt de huisarts per beveiligde mail geïnformeerd door de medewerker van het aanmeldportaal.

De taken van de casemanager dementie:

  • begeleiding van patiënten met vragen rond een niet-pluisgevoel en indien gewenst of nodig, stimulans tot diagnostiek (bijvoorbeeld op verzoek van een specialist bij MCI)
  • bemiddeling, begeleiding van en advies aan mensen met dementie en hun naasten
  • therapeutische interventies uitvoeren dan wel doorgeleiden naar andere professionals, zoals psychosociale systeembegeleiding en emotionele ondersteuning bij het aanpassen aan de gevolgen van de ziekte en rouwverwerking, waar nodig gezamenlijk met andere professionals (familiegesprekken)
  • zorgcoördinatie binnen netwerkzorg met betrekking tot samenwerking en afstemming tussen professionals uit de eerste en tweede lijn
  • afstemming van mantelzorg, informele zorg, professionele zorg en de eindverantwoordelijke arts en waar nodig verwijzing
  • toeleiding: zorgen dat hulp en ondersteuning ook daadwerkelijk tot stand komen
  • praktische hulp, bijvoorbeeld op het gebied van huisvesting, huishouding, vervoer, financiën, rijvaardigheid en gevaar
  • naast praktische ondersteuning ook aandacht en emotionele ondersteuning van patiënt en mantelzorger, bijvoorbeeld aandacht voor levensvragen en begeleiding bij het opstellen van wilsverklaringen en het regelen van wettelijke vertegenwoordiging
  • actieve betrokkenheid in complexe situaties bij: zorgweigering, gevaar, overbelasting mantelzorg, inadequaat gedrag, jonge mensen met dementie, afwezigheid mantelzorg, bedreiging kwaliteit van leven van mensen met dementie en/of de mantelzorger en comorbiditeit en hiermee voorkomen van crises
  • begeleiding bij alle transities; na een verhuizing stopt de begeleiding niet, maar wordt besproken welke activiteiten vanuit het casemanagement nog nodig zijn en vindt een goede zorgoverdracht plaats
  • bij tijdelijke opname de gehele opnameperiode actieve betrokkenheid bij behandelplan en/of zorgplan
  • bij permanente opname zorgen voor een goede zorgoverdracht tot en met het eerste multidisciplinaire overleg in de andere woonomgeving en actieve betrokkenheid bij het opstellen van het Bij en omgangsadvisering naar verzorgenden
  • verlenen van nazorg aan de mantelzorger na opname of overlijden

Een sluitende keten van diagnostiek, behandeling en begeleiding, maar ook van preventie, vroege opsporing en zelfmanagement.